lauantai 15. marraskuuta 2014

Prahassa mahaa kasvattamassa


 Skypepuhelua odotellessa vois vihdoin fiilistellä Prahan reissua.


Praha viettelee kauniilla rumuudellaan, huokeilla hinnoillaan ja oluenjuojan halvoilla (kuulemma erityisen hyvillä) oluillaan. Rujoudellaan Praha on jotenkin kovin aito. Se ei huijaa katsojaansa ja piilota elintasoaan hienosti rakennettujen ulkopintojen taakse vaan on juuri sitä mitä on. Ravintolat houkuttelevat syömään monen lajin illallisia ja hinnat huimaa päätä olemattomuudellaan. Ei tunnu vaikealta suunnitella uutta reissua.


 

Torstaina lähdettiin ja bussi vei meidät vajaassa neljässä tunnissa Prahaan. Lähdin etsimään hostellia, joka löytyi lyhyen matkan päästä bussipysäkin tuntumasta, eikä keskustaankaan ollut turhan pitkä matka kävellä. Hostellin kanssa kävi muuten tuuri, mutta yöllä biletysreissulta palaavat huonekaverit vähän häiritsivät unta. Lopulta vaivaantuneessa hiljaisuudessa yritin olla kuuntelematta vastakkaisen sängyn pariskunnan petipuuhia ja kirosin kadonneita, yleensä hyviä, unenlahjoja. Perjantaina siirryttiin meille varattuun asuntoon, joka kyllä hurmasi avaruudellaan, tutuilla kämppäkavereilla (ei yllätyksiä…) ja aivan erityisesti uunillaan. Illalla pistettiin parastamme ja saatiin asunnon vessa näyttämään teurastamolta ja meistä itse kukin näytti enemmän ja vähemmän teurastajalta. Ilta jatkui isoissa Halloween-juhlissa, joiden organisaatio ei kuuden vuoden kokemuksenkaan jälkeen toiminut. Jonotuksessa meni aikansa ja vähän hirvitti, ettei enää ihmisjoukon seasta löydäkään kavereita. Luonnollisesti mulla oli mukana itävaltapuhelin, jolla ei soiteltu mihinkään, joten eksyminen oliskin ollut viimenen vaihtoehto. Kaikilla tuntui kuitenkin olevan hauskaa ja saatiin tanssia mielinmäärin jos jonkinmoisten olioiden kanssa.




Lauantai meni kierrellessä ja syvälle Prahan syövereihin eksyessä. Luonnollisesti maistui myös ruoka. Sunnuntai meni samaa kaavaa ja maanantaina olikin aika palata takaisin Linziin. Prahasta tarttui mukaan kasvanut vatsa ja flunssa, mutta myös pieni pala jotain aivan erityistä, sellaista, mitä ei vielä missään toisessa kaupungissa ole vastaan tullut. Parasta kotiinpaluussa oli ehkä, ainakin vatsan mielestä, pieni lepo kaikesta syömisestä (ja juomisesta).




Auf Wiederschauen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti