Kuvittele suloisesti lämmittävä aurinko, vieno tuuli,
herkullinen pizza ja maistuva jäätelö. Kuuntele äänekkäästi käytyjä keskusteluita
ja yritä arvata onko keskustelua johtava vihainen vai vain innostunut. Katsele
likaisen turkoosina lainehtivaa vettä, jota pitkin veneet, gondolat ja laivat
hiljalleen seilaavat. Haista kaikki ilmassa leijuvat tuoksut. Sulje silmät ja
nauti.
Takana on parin päivän reissu Venetsiassa ja kyllähän kaupunki
täytti kaikki odotukset. Asuimme manner-Venetsian puolella, Maestressa. Alkuun
meitä vähän peloteltiin alueesta ja sen vaarallisuudesta, mutta saimme yllättyä
positiivisesti, eikä mitään ongelmia ilmennyt. Venetsian keskustassa vierähtää
helposti pari päivää, jonka jälkeen ehkä kaipaa vaihtelua. Jos olisimme olleet
pidemmällä reissulla, seuraavana vuorossa olisi ollut vierailu Maranon ja Lidon
saarille.
Kaiken kruunaa gondola. 80 euroa maksava n. 30 minuutin
kiertely kanaalin vesillä on kyllä hintansa väärti. Gondolaan mahtuu kuusi
ihmistä nauttimaan rentouttavasta soutelusta ja kullekin jää maksettavaksi
vajaa 14 euroa.
Oli muuten hassua huomata, kuinka sekaisin ja hämmentynyt
sitä on kaikkien kielten sekamelskasta. Saksa tuntui taipuvan ulkomailla ihan
eri tavalla kun täällä Itävallassa. Muutaman kerran tuli pyydeltyä anteeksi
saksaksi ja hämmentyneenä aina kävelin eteenpäin ja yritin miettiä mikä se
toinen sana on. Aika helpottavaa olla siis täällä ”Entschuldigung”-maassa, ei
tarvitse nolostella luontaisesti suusta kumpuavaa anteeksipyyntöä, väärällä
kielellä.
Nyt väsyneenä ja kroppa edelleen vähän krampissa junassa
nukutun yön jäljiltä, on hyvä alkaa valmistautumaan tulevaan viikkoon. Luvassa
on pitkiä päiviä ja jonkinlainen yllätysreissu ulkoliikuntakurssin merkeissä.
Ihanaa nukkua omassa sängyssä, liikuttaa jalkoja vapaasti ja
kääntyillä vaikka koko yö.
Auf Wiederschauen.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti